Aviapartner Oostende vraagt economische werkloosheid aan voor 30 personeelsleden
Sinds 10 juni laatstleden staan de toestellen van MK Airlines aan de grond, dit heeft voor gevolg dat de vrachttrafiek op de oostendse luchthaven drastisch teruggelopen is.
Dit houdt in dat er veel minder werk is voor de afhandelaar van onder andere MK Airlines, met name Aviapartner. Voor 30 personeelsleden wordt er economische wekloosheid aangevraagd.
Hoe het verder moet met MK Airlines is momenteel koffiedik kijken. Er lopen een aantal procedures en men hoopt snel op klaarheid in deze situatie. Er zijn er die beweren dat er nog een kans is dat Mk Airlines opnieuw kan beginnen, anderen durven te stellen dat het "over and out" is. Enkel de toekomst zal uitsluitsel geven.
Wel moet er rekening mee gehouden worden dat indien MK Airlines er inderdaad mee ophoudt en er geen andere maatschappij komt, dit ingrijpende gevolgen zal hebben op de tewerkstelling bij Aviapartner.
Veel mensen vragen zich af hoe het allemaal zo ver kunnen komen is. Als we 10 à 12 jaar terugblikken, dan zien we een behoorlijk bloeiende luchthaven, toch volgens de normen voor een regionale luchthaven.
Toen begon de terugval: in eerste instantie met een 35-tal maatschappijen die niet meer mochten komen wegens strengere geluidsnormen.
Enkele jaren later volgde het verbod op Ilyushin-76 toestellen, waarmee nog maar eens een flinke neerwaartse duik genomen werd.
Niemand had er blijkbaar veel erg in. Er werd door de verantwoordelijke overheid weinig of niets gedaan om nieuwe trafieken aan te trekken.
Bijkomend probleem is dat de brandstofprijs het laatste jaren extreem gestegen is en dat diezelfde brandstofprijs op de Oostendse luchthaven dan nog eens extra duur uitvalt in vergelijking met de omringende luchthavens.